Svar: Skal jeg tilbyde ekstra flasker?
7. februar 2019
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Jeg synes ikke du skal tilbyde din dreng en ekstra flaske - det lyder meget fint med 3 flasker i døgnet, nu hvor han er 9 måneder gammel og han behøver ikke nå op på 600 ml. Hvis han får mellem 400-500 ml er det meget fint :)
Ud over sine flasker, så bør han også tilbydes modermælkserstatning i grød og mos og får på den måde stadig ekstra mælk den vej igennem og derudover skal hans væskebehov dækkes af vand. Det er derfor vigtigt, at du tilbyder ham vand af kop til måltiderne og også meget gerne som tørstslukker derimellem.
Du fortæller, at hans mælkeindtag om aftenen ofte ikke er ret stort, hvis han har spist godnatgrød. Du skal derfor overveje, om du giver ham for stor en portion grød. Det er bedre, at han spiser 1 dl. grød og derefter drikker sin flaske, end at han spiser 1.5-2 dl. grød og så afviser flasken. Derfor skal du forsøge at finde balancen mellem mængden af grød og mængden af mælk :)
Hvis du ikke giver ham en ret stor mængde grød om aftenen, og han trods dette stadig ikke drikker ret meget flaske, så kan det være en god idé at vente lidt med godnatgrøden. Som alternativ kan han få en banan, og ellers er det fint, at du lige nu blot tilbyder flaske om aftenen.
I 10-12 måneders alderen vil det være en god idé at tilbyde ham 2 flasker i døgnet, og måske vil han i denne alder derfor være mere parat til godnatgrøden, fordi den ene flaske så netop lettere kan springes over. Det er forskelligt, hvordan børn trives bedst - nogle børn har det bedst med at de to flasker ligger før middagslur og aften. Andre trives bedre, hvis de ligger aften og sen aften, og atter andre har det bedst med, at flasken ligger aften og en gang i løbet af natten. Her må du prøve at vurdere, hvad din dreng vil trives bedst med :)
En aftenrytme kunne se således ud:
Aften 17.30-18: Spiser som jer, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker, mad som spises med fingrene og med gaffel og også stadig moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov...
Tilbydes en godnatgrød ca 19.15-19.30 - vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Drømmeflaske...
Når og hvis din dreng vågner og virker urolig om natten, så er det vigtigt, at du forsøger at hjælpe ham med stillingskift, beroligende ord, kærtegn osv. og så vidt muligt uden at tilbyde flaske, sut, tage ham op, vugge ham, gå rundt med ham eller lignende. Det er godt, hvis du kan hjælpe ham videre i søvnen i egen seng, så han forsætter med at sove der, hvor han er puttet og så vidt muligt forsøge at hjælpe ham videre med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Det er naturligt, at han i denne alder har en stor motorisk uro og også drømmer meget, så det er naturligt, at han har brug for din hjælp om natten og f.eks. brug for at blive lagt ned, finde en rar stilling at sove videre i, få dynen på som han har sparket af og lignende. Og du skal naturligvis hjælpe ham med dette, men ikke øge hans indtag af mælk og afhængighed af flasken :)
Ved 1 års alderen vil det ofte være passende at skære den ene flaske væk og den sidste flaske kan så trappes ud og erstattes af et nyt putteritual i løbet af 1-2 måneder derefter:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske